Sponsormarkedet vokser Nest største mediekanal i Norge

En kartlegging av det norske sponsormarkedet viser at kun dagspressen er større som mediekanal, og sponsing utgjør nå 17 prosent av det totale mediemarkedet.

Skrevet av NTH

Analyse- og rådgivningsselskapet Sponsor Insight har gjennomført en analyse av det norske sponsormarkedet på vegne av Sponsor- og Eventforeningen, og tallene viser at den totale verdien på det norske sponsormarkedet i 2009 var på hele 3,284 milliarder kroner.

Det er ikke uventet fotballen som stikker av med den største biten av kaka med 37,2 prosent av totalen, mens annen idrett totalt sett ender opp med 34, 3 prosent. Dette er likevel langt mer enn hva som sponses til både festivaler og annen kultur. Over 6000 sponsorobjekter inngår i analysen.

 

 

Totalt sett hadde sponsing 17 prosent av det totale mediemarkedet i Norge i 2009, noe som gjør det til den nest største mediekanalen etter dagspressen. Prognosen for 2010 antyder at sponsormarkedet vil fortsette å vokse, og Sponsor Insight regner med en vekst på 10, 4 prosent til 3,627 milliarder kroner – noe som vil øke andelen av det totale mediemarkedet til 18 prosent.

I den fullstendige rapporten til Sponsor Insight er det informasjon om blant annet sponsorinntekter fordelt på idrettsgrener og hva de forskjellige ligaene har av inntekter. Prisnivåer og hvem som sponser hva er også med i kartleggingen.

(Larvik)